سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه حکیمی برای رهنمایی نیافت، هلاگ گشت . [امام زین العابدین علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :7
بازدید دیروز :18
کل بازدید :25165
تعداد کل یاداشته ها : 8
103/9/3
5:49 ص

 حضرت یوسف

پخش مجدد سریال حضرت یوسف از شبکه آی فیلم بهانه ای شد تا مطالبی کوتاه را در مورد این سریال وداستان یوسف پیامبر (علی نبینا و آله و علیه الصلاة و السلام) بنویسم . 
آنچه که در همه آثار فرج الله سلحشور کارگردان نامی و ارزشی کشورمان به چشم می خورد معنویت و صفاست. لیکن در سریال حضرت یوسف این پدیده خجسته همراه با نواقص و کاستی هایی به چشم می آید که ذکر آن خالی از فایده نیست. 
اگر چه در این سریال سعی شده است معنویت حضرت یوسف و فرّ و شکوه پیامبران الهی به نمایش درآید و الحق کارگردان در این قضیه موفق بوده است اما کاستی هایی هم جلوه نمایی می کند. شاید اولین مطلب همان ازدواج حضرت یعقوب با دو خواهر به صورت همزمان باشد. اگر چه ممکن است آقای سلحشور برای این مطلب دلیلی هم در تحقیقاتشان یافته باشند اما آنچه که مسلم است احکام اسلام حداقل از زمان حضرت ابراهیم که بنیانگذار اولیه اسلام است واحد است و از جمله موضوع ازدواج و احکام آن است. و اگر هم در زمان پیامبر اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم پدیده ازدواج همزمان با دو خواهر ممنوع شده ولی ازدواجهای قبل از آن محکوم به صحت شده است این صحت بدان خاطر بوده است که بنیان خانواده حفظ شود و نمی توان دلیلی بر تشریع اولیه آن قبل از اسلام یافت.
موضوع دوم که در این سریال به چشم می آید سادگی صحنه های این سریال است. گویا شهر تپس که در زمان خود یکی از بزرگترین و متمدن ترین شهرهای جهان در زمان خویش بوده است شهری خلوت بوده و جز معدود افرادی در آن فعالیت نمیکرده اند حال اینکه نمی توان شهری با آن عظمت را اینگونه فرض کرد و بجا بود که آقای سلحشور این نقیصه را از طریق کثرت سیاهی لشگر برطرف کرده تا بزرگی آن سامانکه قرار است یکی از ذخیره های الهی در آن وعده الهی را محقق کند شکوه بیشتری داشته باشد. این اشکال را در زندان هم می توان یافت. در فیلم به نظر می آید که آخرین زندانی تپس حضرت یوسف است و سالیان سال نیز پس از او فرد دیگری روانه زندان نشده است مگر همان سفره دار و شراب دار آمن هوتپ. که البته این موضوع به توجه به بزرگی شهر تپس بعید به نظر می آید. خلوتی زندان نیز از هیجان فیلم میکاهد و همانگونه که گفتیم این نقیصه را براحتی میشد با کثرت بازیگرها مرتفع ساخت. همانگونه که به نظر می رسد کثرت زندانیان موحد پس از آزادی زمینه ساز بروز یک انقلاب فکری در جامعه نیز باشد. از طرفی در زندان نیز همانند جامعه افراد دارای طبایع و سلایق گوناگون هستند و چه خوب بود در فیلم نمونه ای از مخالفت چند تن از زندانیان با عقاید یوسف و نحوه سلوک وی با آنها نیز به نمایش در می آمد.
از اینها که بگذریم برخی مسائل عقیدتی به میان می آید که حداقل با مبانی تشیع سازگار نیست. از آن جمله می توان به موضوع تمدید زندان حضرت یوسف توسط خداوند اشاره کرد که در فیلم علت آن توسل حضرت یوسف به شرابدار آمن هوتپ جلوه داده شده است. اما اگر به مبانی عصمت مراجعه کنیم خواهیم یافت که مقام اضطرار از ضروریات عصمت است. منظور ما از مقام اضطرار حالتی است که فرد مضطر اختیاری و آگاهانه خود را در همه حال نیازمند خداوند می بیند و لحظه ای از توجه به فقر ذاتی خویش بلکه فقر ذاتی همه مخلوقات و غنای مطلق خداوند غافل نیست. حال با این وصف نمی توان قبول کرد که یکی از پیامبران بزرگ الهی که داستانش به تفصیل در قرآن آمده فاقد مقام اضطرار باشد. البته قضیه سهو انبیا (بجز سهو پیامبر اسلام که شیعه معتقد است پیامبر اسلام لحظه ای دچار سهو نشده است) را نمی توان با فقدان مقام اضطرار مقایسه کرد. در سهو انبیا اگر چه نبی ترک اولی می کند اما غنای مطلق خداوند و عظمت او را لحظه ای از یاد نمی برد و امیدش به مخلوق منعطف نمی شود. در سهو آدم اگر چه آدم از شجره ممنوعه خورد اما شیطان چون خود را از ناصحین یاد کرد و آدم آن را در عرض توجه به خدا نمی دید مرتکب خطیئه شد. در سهو نوح اتفاقا مقام توحید موج می زند زیرا نوح از خداوند نجات پسرش را میخواهد و می داند که کسی غیر از خداوند نمی تواند پسرش را نجات دهد و فقط خطیئه نوح مربوط به مصداق اهل ایمان و اهل نجات است. در سهو داوود خطیئه اش مربوط به تعجیل در قضاوت است و ... وبالاخره اینکه در هیچ یک از سهو های انبیا نمی توان اثری از توجه به غیر خدا یافت. و البته با این وصف درخواست یوسف از شرابدار برای اینکه او را نزد آمن هوتپ یاد آورد منافاتی با توجه به خداوند ندارد از اینرو نمی توان ماندن یوسف در زندان را ناشی از توجهش به غیر خدا دانست. حال برای روشن تر شدن مطلب نگاهی به آیه قرآن نیز می اندازیم و از قرآن برای رفع ابهام یاری می جوییم. در آیه 42 سوره یوسف آمده است: " وَقَالَ لِلَّذِی ظَنَّ أَنَّهُ نَاجٍ مِّنْهُمَا اذْکُرْنِی عِندَ رَبِّکَ فَأَنسَاهُ الشَّیْطَانُ ذِکْرَ رَبِّهِ فَلَبِثَ فِی السِّجْنِ بِضْعَ سِنِینَ وَقَالَ لِلَّذِی ظَنَّ أَنَّهُ نَاجٍ مِّنْهُمَا اذْکُرْنِی عِندَ رَبِّکَ فَأَنسَاهُ الشَّیْطَانُ ذِکْرَ رَبِّهِ فَلَبِثَ فِی السِّجْنِ بِضْعَ سِنِینَ" ترجمه: " و [یوسف] به آن کس از آن دو که گمان مى‏کرد خلاص مى‏شود گفت مرا نزد آقاى خود به یاد آور و[لى] شیطان یادآورى به آقایش را از یاد او برد در نتیجه چند سالى در زندان ماند" برخی گمان کرده اند که مراد از ضمیر در "انساه" و "ربه" حضرت یوسف است. در حالیکه مطابق نص صریح قرآن شیطان را بر مخلَصین راه نفوذی نیست و بدیهی است که پیامبران طلایه داران قافله مخلَصان هستند و البته مراد از رب در این آیه همان ارباب و سرور است و به فرمانروای مصر اشاره دارد کما اینکه در آیه پیشین نیز آمده است "فیسقی ربه خمرا" که مراد از رب همان فرمانروا می باشد و فرد نجات یافته برای فرمانروا شراب تهیه میکند. بنابراین به طور قطع و یقین حضرت یوسف حتی برای لحظه ای از یاد نبرده است که فقط خدا می تواند او را نجات دهد و سفارشش برای بردن نامش نزد فرمانروا نوعی تظلم و دادخواهی است تا بدینوسیله حقانیتش را بتواند اثبات کند همانگونه که پس از تعبیر خواب و دستور فرمانروا مبنی بر آزادی یوسف وی از خروج از زندان مادامی که حقانیتش اثبات نشد امتناع ورزید.
و مطلب مهم دیگر در سریال حضرت یوسف نوع پوشش زنان می باشد که آرایش زنان و باز بودن زیر گلوی زنان با توجه به اینکه این بازیگران مسلمان هستند نگاه کردن به قسمتهای از فیلم را برای متدینین در معرض شبهه قرار می دهد.
در نهایت بجاست از زحمات کارگردان ارزشی کشورمان آقای سلحشور تشکر نموده و موفقیتش را از خداوند مسئلت نماییم. 


92/12/18::: 7:44 ع
نظر()
  
پیامهای عمومی ارسال شده
+ راستی شاید این روزها امام حسین به مکه برسند اما بگذارید مقایسه ای داشته باشم بین امام حسین و امام رضا علیهما السلام هر دو قبل از رفتن به غربت و حرکت به سوی مشهد و مذبح خویش به زیارت کعبه رفته اند و هر دو قبل از سفر خبر از شهادت خویش داده اند آن یک به ندای اراد الله ان یراک قتیلا و این یک با بیان اینکه این سفر بازگشتی ندارد


+ امام صادق علیه السلام فرمود: روز قیامت افرادی را به جهنم می برند و خداوند به خازن جهنم فرمان می دهد: دستانشان را مسوزان که به یاری بندگانم شتافته و پاهایشان را مسوزان که به مسجد رفته و صورتشان را مسوزان که به خوبی وضو گرفته اند و زبانشان را مسوزان که قرآن قرائت کرده و قلبهایشان را مسوزان که حافظ قرآن بوده است.
+ تفسیر منسوب به امام حسن عسکری علیه السلام: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: روز اول شعبان شیطان سربازانش را در زمین پراکنده می سازد و می گوید: «بکوشید در جذب بندگان خدا و مانع اطاعت آنان از خدا شوید» و خداوند ملائکه را در زمین پراکنده می سازد و فرمان می دهد: «بکوشید در ثابت نگه داشتن بندگان من و یاری آنان بر نیکی. همه بندگان من بواسطه شما سعادتمند می شوند مگر طغیانگر و عاصی
+ بسم الله مدتی است که بخاطر نان، مجبور شدم از ظاهر کار اصلیم خارج شم و مدیریت یه کارگاه تولیدی پمپ هیدرولیک را قبول کنم. از این جهت هم خدا را شاکرم که توفیق کسب حلال رو بهم داده و هم ناراحت از مسائلی که در پیرامونم می بینم. جمله ای دارند حضرت عیسی علیه السلام که: نشستن با عالم در مزبله بهتر است از نشستن با جاهل در کاخ.
+ *نگاه* مصباح الشریعه: حضرت عیسی علیه السلام فرمود: آگاه باشید مرگ برای شما بهتر است از اینکه به چیزی که از نگاه کردن به آن نهی شده اید بنگرید.
+ *سینما و انتقال مفاهیم* سینما ماهیت اثباتی دارد و نمی توان برای آن ماهیت سلبی قائل شد. یعنی اگر حتی فیلمی برای نقد موضوعی ساخته شود و در آن فیلم به طور مستقیم آن موضوع به نمایش درآید مخاطب بیش از انکه متوجه نقد آن موضوع شود آن را به عنوان یک هنجار حداقل در پس ذهن خود خواهد پذیرفت
+ قم را دوست دارم اما نه بخاطر فضای شهریش که به شدت دلگیر و بی نظم و فلان تو فلانه (مثلا تو مایه های شیر تو شیر) قم را دوست دارم اما نه به خاطر مدارس علمیه و مراکز حوزویش که به مدیریتش اعتراض دارم و البته تقدس و معنویتش قابل نقد نیست یا بهتر بگم من کی باشم که به معنویت بعضی حوزه هاش نظر بدی داشته باشم
+ این روزها سریال تلویزیونی *در چشم باد* از شبکه شما و شبکه تماشا پخش میشود اگر چه پخش اولیه آن چند سال پیش انجام شده است اما پخش مجدد آن جای بررسی را باقی می گذارد.


+ حدود نیم ساعت پیش وقتی وارد صفحه اول پارسی بلاگ شدم در لیست وبلاگهای تازه به روز شده به وبلاگی برخوردم که به صورت غیر مستقیم سعی در توجیه روابط دختر و پسر داشت.
+ داستان یوسف را که در قاب تلویزیون ببینی و تباهی جامعه آنروز را که در نظر آوری خواهی دانست کید شیطان ضعیف است شیطان هر چه سعی در تباهی داشته باشد باز هم خدایی خدا نمایان تر خواهد شد چرا که اگر تباهی به حدی برسد که جز مردی آسمانی نتواند محوش کند دلیلی قاطع بر قدرت خدا و عجز مدعیان دروغین و مخلوقات خواهد شد.